måndag 21 januari 2008

Mata Amritanandamayi



Ja, jag vet varken var jag ska borja eller sluta.

Det har hant sa mycket de senaste dagarna att jag kanner mig helt borta. Allt som har hant innan dessa dagar i Coimbatore kanns som en drom. Och aven Coimbatore for den delen. Allting kanns sa... bortom allt annat.

Jag kan knappt prata med folk. Eller jo, jag pratar ratt mycket med de pa hotellet och sa, men det kanns som om jag inte riktigt fungerar. Jag ar ledsen att jag inte hort av mig pa ett tag alla mina vanner - jag ar bara lite lost. Jag mar bra och inget daligt har hant, bara en massa som jag inte kan forklara. Det ar stort i alla fall, det ar det.

Om jag ska beratta lite om det ar det i alla fall sa att jag har insett mycket, lart mig en otrolig massa och tagit nagra stora steg i min andliga utveckling. Jag har svart att forklara detta och jag antar att ni alla tycker att jag blivit galen. Jag kan bara inte forklara det med ord. Min sjal har bara vaknat pa nagot satt.


Detta har varit som terapi. Det har kanns som en enda lang terapi- session. Jag har lart mig sa sjukt mycket om mig sjalv och livet sjalvt.


Mycket av det ar att inte se mig sjalv som "jag sjalv" och "varlden", utan att jag ar en del av det hela. Gud finns i oss alla och vi kan alla handla med Gud. Vi ar Gud och alla dessa former av Gud ar bara instrumtent for oss som hjalper oss att kunna kommunicera med oss sjalva och hitta losningar. Manniskors handlingar ar Gud. Vi har alla en fri vilja att gora vad vi vill. Vi ar alla betydelsefulla och kan gora skillnad for andra manniskor. Ge karlek, ge och arbeta for en battre varld. Vare sig det handlar om att ge nagon ett vanligt leende eller att starta upp en valgorenhetsprojekt for fattiga i Afrika. Alla vagar ar Guds vag.


Man kan kalla det Guds vag eller godhetens vag eller Pelles vag, namnet ar oviktigt for det ar bara en benamning.

Och allting handlar val egentligen om att hitta sin Egen vag. Finna vad som gor en sjalv lycklig i livet och ger energi till att kunna ge till andra. Det ar val det som ar Yoga? :)

Det later klyschigt jag vet. Men alla har vi ett ansvar for att gora det basta av vara liv. Ta hand om oss sjalv och andra for att ma sa bra som mojligt. Och finna lyckan i oss sjalva och inte matriella saker. Det ar ju bara saker, det kan aldrig gora mig hel inombords.


Och allt ar ett. Allt ar sammanflatat i en enda stor anordning av balans. En balans som ocksa ar lite rubbad har och var, och det kan leda till problem - men till slut ocksa mojligheter. Det ar livets gang.



----------------




Jaja, nu har jag flummat nog for idag. Jag vantar mig ingen forstelse fran er av mitt pladder. Jag antar att man maste vara med om det for att forsta hur "knapp" man blir av att vara i Indien. Eller tt foralska sig i Indien med allt vad det innebar. Det ar ett livslangt forhallande fullt av berg och dalar kan jag i alla fall beratta :)

Nu ska jag beratta lite om Brahmastan- festivalen i Coimbatore som jag reste med Amma till.

Det var en 10 h bussresa dit och det gick forvanansvart bra for att vara en bussresa i Indien. Val dar bekantar jag ig med det vackra festivalomradet. Det ar utcmyckat med blommor i langa kransar och massa, massa farger. Vi gar runt och kollar lite och hittar vart rum (jag och Pernilla) men gar till slut till templet och dar ar en massa indier som borjat dansa och sjunga efter en puja tillagnat Devi - den kvlinnliga formen av Gud. Eftet ett tag borjar jag saklart dansa - jag kan ju inte sitta still - och det var helt underbart! Indierna var jatteglada och ville att alla vi stela vasterlanningar skulle komma upp och dansa. Och det larde oss mer an garna stegen. Helt underbart helt enkelt!

Dagen efter hade jag Seva som innebar stadning och dagen gick fort. Brahmastan-festivaler innebar att det pagar en massa aktiviteter under hela dagen med huvudattaktionen ar ju saklart Ammas satsang, Bhajans och Darshan for festivlalbesokare. Och andra dagen var det aven en massa pujas som man kunde medverka i och jag tog tva av dem - en tillagnat ormguden Rahu och en tillagnat Shiva. De ar aven till en rad andra element t.ex. planeter och dagar, men det ar en hel vetenskap. Under dagarna ar det aven Archana flera ganger - man chantar alltsa Devis 1000 namn.

Jag tyckte till en borjan att allt var hyffsat jobbigt och pafrestanda men sen hande nagot med mig jag inte kan forklara. Jag tror att jag skippar att beratta om det har for jag har knappt fattat det sjalv annu. Och jag tror att det ar bast att jag inte forsoker. Jag har en tendns att alltid overanalysera och forsoka forklara allting, nar det egentligen kanske ar bast att bara lata det vara, ga in i kanslan och bara vara dar.

Det som hande var i alla fall underbart och jag ar verkligen fallit for Ammam. Hon ar min guru och jag kommer ha henne i mitt hjarta, som inspirationskalla och som ledning genom mitt liv.

Jag gjorde som sagt tva pujor och det var mycket intressant. Jag fick berattat for mig att puja ar ett bra satt att ova sin spiritualitet for den tillfredstaller alla sinnen. Man far se gudsbilden och elden som tands, sant alla de andra ritualerna som man under dessa fesivaler far utfora ich alltsa kanna sjalv, man far smaka prasad, man far chanta mantran och lyssna, samt lukta pa rokelser och alla andra dofter. Och det kanns faktiskt valdigt bra.


Pa ett satt kanns det ocksa som om man far bli lite barn igen och leka lite. Man far gora praktiska saker som ar symbol for nagot storre. Som man ofta gor som barn da en sten kan bli till ett palats och en kotte kan bli en prinsessa.

Det ar ocksa en upplevelse att tillverka en orm av gurkmeja och ga med ett krus med vatten pa huvudert genom ett tempel smockat med manniskor och sedan slanga "ormen" och vattnet pa Gud - dvs statyn i templet. Vattnet och ormen symboliserar olika saker, t.ex. negativa tankar och sorger som genom denna ritual overfors till Gud. Han tar pa sa satt hand om mina problem ochforgor dem. Det ar en gansa fin grej faktiskt.


Men man undrar vad fan man gor just nar man star dar med kruset pa huvudet och forsoker att andas normalt i den smockade folksamlingen- da inser man att man ar nog lite knapp trots allt ;-P


---------------


Jaja, nu ska jag ga tillbaka till hotellet och hitta pa nagot kul. Eventuellt ska jag aka till en stor dansfestival ikvall som ager rum i Trivandrum, det skulle vara grymt!


Ta hand om er!

Snart ses vi :)



Puss och kram

Inga kommentarer: