lördag 8 december 2007

Det andra ashramet



Jag har i tidigare forklarat lite hur en dag pa ashramet ser ut och vilka regler som galler har. Nar man laser det later det mycket strikt och kanske valdigt extremt for manga.


Darfor ska jag nu beratta om en annan sida av ashramet som inte kanns riktigt sa obekant for oss svenskar.


------------


Som jag skrev igar sa borjade jag fundera over vad jag vill ha ut av min visielse pa ashramet. Vill jag "bli upplyst", hitta alla svaren eller bara observera till mitt projektarbete?

Hur ska jag forhalla mig till allt detta? Det ar sa otrligt frammande for mig att dyrka en manniska pa detta satt.

Jag kom fram till att jag vill lara mig mer om denna organisation, speciellt om hjalpverksamheten. Jag vill lara mig mer om Amma och hela ashramet och jag vill aven fundera over fenomenet gurudyrkan. Detta ville jag gora innan jag akte och det vill jag fortfarande.


Men jag kom aven fram till att detta ar en ypperlig mojlighet att fa kunskap om ett for mig helt frammande omrade, traffa massa nya harliga manniskor, fa en massa nya erfarenheter, uppleverser och lardomar. Och ha valdigt kul ibland =) Se det som en rolig och spannande grej matt prova pa.
"Just snif it!" som en underbar tysk kvinna sa till mig igar =)

Jag kanske kan vara lite av av askadare till allt detta, men samtidigt kanna karlek till Amma och vara en devotee? Det kanske finns ett mellanting. Allt ar ju inte bara svart eller vitt.

Jag fick lite hostelkansla har igar namligen, vilket var kul. Jag traffade lite backpackers och annat folk som jag pratade med. Det ar kul att det kommer folk hit som har typ samma mission som jag. Ar lite nyfikna pa vad ett ashram innebar och hur det fungerar.
Och framforallt Ammas ashram for att det ar sa pass speciellt med en kvinnlig guru. Det ar faktiskt mycket intressant, i Amritapuri och hela Kerala har man en Devi, en kvinnlig gud, som man tillber. Och Amma ar en kvinnlig guru som ibland tar rollen som Devi.
Det ar ett matriarkat som rader, till skillnad fran patriarkat(att mannen styr). Har ar det en kvinna som ar ledare. Som mitt alskade Wikipedia forklarar det:
"Matriarkat (från latinets mater, "moder"; jämför patriarkat) är en samhälls-, ekonomisk och social ordning där makten är koncentrerad till kvinnan som genus. I allmänhet idkas i matriarkat även religion där kultens centrum är en gudinna, ofta en modergudinna. Begreppet matriarkat formulerades av antropologerna Johann Jakob Bachofen och Lewis Henry Morgan under 1800-talet."
Det tycker jag ar skithaftigt.


Detta ar en fantastisk upplevelse. Har kan jag traffa massa nya manniskor, lara mig och uppleva sjukt mycket, och samla leenden, som ar latt att gora har =)

Kanske ar det detta som ar Gud?
Man maste ju forklara livets skonthet pa nagot satt. Personifiera det - Amma.
Det ar Amma for mig.

--------------

Jaja nog med filosoferande for idag!

Vad hjar jag gjort idag da? Jo, jag har jobbat i en Tulsi garden som Seva. Jag har rensat ogras och haft mig i en av Ammas Tulsi odlingar. Tulsi ar en blomma som anvands till mycket och som just ar typiskt for detta omrade. Man anvander den mycket inom Ayurveda, och den sags t.ex. vara mycket bra emot forkyldning eftersom den har en mild mintsmak och det kan vara bra nar man behover oppna upp luftvagar.

Sa det har jag gjort. Nu ska jag hamta ett skynke som ska till Amma som troligen kommer ikvall. Det ar en massa aktivitet pa ashramet nu for att forbereda hennes hemkomst, och en massa manniskor strommar till for att ta emot henne. Det stadas, fixas och donas overallt. Det ar lite kul att det hander sa mycket.

-----

Nu lagger jag ner for idag!
Puss och kram, saknar er alla!

3 kommentarer:

Mariamamma sa...

Hej vännen,
Vi är med dig nära fast långt borta.Ta tid på dig och var inte för tapper.Godnatt fröken skatt.Kramar i massor från mamma, kajsa och Sunny.

Eva sa...

Nu känner jag igen dig! Fortsätt vara skeptisk. De eviga frågorna on gud, meningen med livet mfl har alltid ställts. Och massor av olika svar har man funnit. Tulsi är mycket bra mot hosta också. Jobba på i trädgården. Jag ser fram emot att höra din rapport från när Amma kommer. Håll huvudet kallt!
Kram Eva

S.A.I. Steve Lando sa...

Det är detta som är Gud, en Gudinna, och alla kvinnor bär denna gudinnas själselement och bör vördnas, dyrkas, utefter detta.

http://stevelando.blogspot.com/2009/02/kvinnans-gudinneskap.html

Hela kvinnans entitet, alla hennes önskningar, är innerligt heliga.