torsdag 20 december 2007

Hippies och annat godis

Goan Hippie


Igar var jag och Laila pa besok i Land of the Hippies i norra Goa.

Det ar sa att hippies inte riktigt ar ett utdott slakte. I norra Goa existerar arten fortfarande i viss grad, speciellt vanliga ar de pa stranden Arambol.

Vi bodde pa Anjuna beach i Goa vilket ligger en bit norr om huvudstaden Panjali men som enligt vart tycke inte var sa mycket att ha. Jag berattade om det i forra inlagget och pa kvallen snubblade vi dessutom over ett tranceparty som inte direkt heller var nagot att hanga i julgranen. Det kanns lite fel att sta och dansa nar en massa indier star bredvid och forsoker salja det ena och det andra till en for att fa ihop pengar till mat for dagen. Det kanns bara fel.

Dagen efter var vi forst pa Anjunas Flea Market och det var val kul. Men mangden turister gjorde att priserna nastan fordubblandes om inte mer och det ar lite jobbigt att aldrig fa vara ifred fran folk som river och sliter i en for att fa en att kopa krims eller krams eller ditt eller datt. Men det avr en upplevelse, mycket farger och vackra saker. Och grymt god mat.

Vi har blivit grymma pa att hitta "hal-i-vaggen"-restauranger dit bara indier gar och dar det ar billigt. Och det ar riktig indisk mat och inte turistanpassad indisk mat. Pa hotekket i Varkala lagade managerns mamma frukost till oss. Akta dosas eller uppams med olika sambars till oss- sa gott och kryddstarkt!

Efter Flea Market begav vi oss till Hippieland. Dar var allt sa chill att vi nastan stannade dar. Stranden var lite smaskitig, hundar, kor, fiskebatar, dreadlocks, rackliga restauranger, trummor, nagra solstolar delar plats pa denna ganska sa stora strand. Det kanns som om tiden har stannat dar. Hit kan man aka om man vill komma bort fran allt, kanske inte orkar mer hetsen i de stora staderna, kanske vill emigrera hit for gott fran vastvarlden, kanske vill leva sitt hippieliv forevigt. Eller kanske ha djupa samtal med kor? var dock beredd pa att indierna inte uppskattar det, det blev var tyske van uppmarksam pa nar han fosokte gora reiki pa en kossa. Eller nat. Forvirrad var han i alla fall.
Har kan man aven ga pa bonfire-partyn och jamma med trummot hela natterna. Detta skulle kunna vara en idyll for mig. Men inte just nu kanns det som. Jag har ett mission att slutfora som jag inte kan lamna. Jag ska ju tillbaka till ashramet och fixa mitt projektarbete.
Dock ar jag lite smasugen pa att fly hit nagon gang. Ar det nagon som ar pa? ;)

Arambol gillade jag alltsa. I morse begav vi oss i alla fall till Margao som ligger i sodra Goa, mest for att vi ska ta taget harifran mot Hampi tidigt i morgon bitti. Jag ar sa exalterad over Hampi! Det ska bli grymt att klattra lite. Jag langtar sa!

Margao ar en riktigt indisk stad med indier och inte turister, vilket kanns valdigt skont. Idag har vi varit pa en market dar allting var kaosartat och superbilligt, eller rattare sagt - hade indiska priser. Har kan man kopa allt mellan himmel och jord: vackra tyger och klader, handukar, smycken, frukt, tandpetare, hogar av chilifrukter och kryddor, godis i alla dess farger och former. Och en plastgrej som ska fungera som tandtrad har i Indien - skumt. Det var i alla fall en valdigt haftig upplevelse. Denna stad ar harlig.

Indien ar ett land med alldeles for mycket manniskor och alldeles for mycket saker. Och alla ar oformogna att slanga saker ocksa eller sa slanger de saker pa fel stallen. Det ar hogar av sopor pa vissa stallen men a andra sidan rensar de aldrig sina affarer, de bara koper in och det blir hogar av allt krimskrams de har. Det ar ratt kul. Allting ser kaosartat ut, men det ar Indien!
Indien ar svart och vitt, rent och smutsigt, gratt och fargstarkt, hippies och sadhus, religiosa fanatiker och junkies, ravepartyn och bhajans. Motsatsernas land. Mangfaldens land.

Ikvall ska vi traffa en indier som jag kontaktade pa Couch Surfing. Det ska bli kul. Spannade i alla fall ;-P

Nu ska jag ga och ta en siesta. Nagot man kan gora i en portugisisk koloni mitt i Indien.

Ta hand om er och varandra!

Puss och kram

2 kommentarer:

matte sa...

Hej Moa!
Det ser inte riktigt bra ut att du spanar in nakna karlar i Indien. Tänk på att du är på studieresa, men detta kanske är själva studien.
Ha nu en riktigt god svensk jul och ett gott nytt år.
/Mats Johansen

Eva sa...

Var inte för styv i korken fröken!
Var lite misstänksam, på din vakt och försiktig.
Klättra lite grand men åk sedan tillbaka till ashramet och gör observationer.
God jul från mig! Och kram!
Eva