torsdag 6 december 2007

Lukt och Smak...

... ar nagot av stor betydelse i Indien.


Allt luktar och smakar. Hela tiden, overallt och hur forkyld man an ar kanner man NAGONTING.
Idag nar jag var i Trivandrum drog en underbar doft av jasmineblommor, rosor, hibiskus och massor av andra underbart vackra blommor, over mig. Det ar helt sjukt vad saker kan lukta!


En solmogen mango kan man kanna smaken av genom att lukta pa den. Fisk och skaldjur luktar otroligt gott nar de grillas i tandooriugn. Alla olika roror pa en Thali (typisk sydindisk maltid) smakar av kryddor och exotiska ingredienser. Roda bananer smakar underbart och gor tydligen underverk for magen ocksa. Farsk kokosnot luktar och smakar obeskrivligt efter att den just skurits utt av en leende indier som just klattrat upp och hamtat den ur en 20 m hog kokospalm. Rykande chai smakar och luktar sjukt gott med lite socker och sot mjolk.

En bris fran havet gar att kanna genom den salta, blota lukt och smak den ger ifran sig. Solsken gar faktiskt att bade smaka och lukta. Och sand luktar hav, sol, vind och allt annat nar man ligger pa den under en parasoll.


Allt luktar och smakar i Indien. Och det finns saklart det som luktar mindre bra. Alldeles vid mitt hotell ligger en restaurang som ger ifran sig inte alls for smickrande odorer, man maste halla andan innan man gar forbo. Tydligen blir man dock inte forgiftad av att ata dar for det ar bara avloppet som luktar. Men FY vad det luktar!

En toalett i Indien kan ibland inte heller lukta sarskilt bra. Men det gor inte alla toaletter i Sverige heller, och framforallt inte i Frankrike. Jag minns en gang pa min tagluff da jag rakade ga in pa herrarnas toalett pa en tagstation mitt i ingenstans pa gransen mellan Spanien och Frankrike. Toaletterna var av indisk typ och var OVERFULLA med avforing, papper, gamla klader osv. Det ackligaste jag sett i hela mitt liv. Jag kan nog saga utan att ljuga att jag inte kommer se nagot ackligare har i Indien heller.


Det kan dock komma odorer fran lite varstans i Indien. Och det ar inte speciellt kul nar man ar, eller precis har varit magsjuk, da alla tankbara dofter far magen att vanda sig.
Men det ar anda haftigt, att ett land kan smaka och dofta sa mycket.


Sedan ska jag aven beratta om hur man kan tillfredstalla de andra sinnena har i Indien.
Syn, horsel och kansel.

Men det ar en annan historia...




Inga kommentarer: