torsdag 6 december 2007

Kackerlackor och Kraksjuka

Jag fortsatter pa temat: Titlar med uppseendevackande innebord och samma begynnelsebokstav.


Igar vaknade jag med en molande kansla i magen och tanken: "Det har ar inte bra"
Och det var det inte heller. Jag somnade om for att sedan vakna 2 h senare helt kord i huvudet med ett ilsket illamaende och smarta i levern - "Det har ar inte ALLS bra".


Dagen fortsatte med att jag spydde, sov, madde sjukt illa, drack Resorb och Lemon Soda, spydde, sov, grat, ringde mamma, osv osv.
Jag ville hem. Jag ville skara ut mina egna inalvor. Jag ville do. etc, etc.

Efter ca. 12 h lidande borjade dock livet ater komma tillbaka. Jag kunde ta en dusch och fa i mig lite vatten utan att fa upp det.


Men som om detta inte var nog for dagen sa blev jag pahoppad av en GIGANTISK kackerlacka nar jag skulle lagga mig. Den satt pa min papperskorg och ville inte alls forvinna ner i avloppet trots idogt duschande av en hysterisk Moa. Okej, jag vet att kackerlackor inte ar farliga men de ar faktiskt sjukt ackliga och det avr faktiskt droppen efter att ha varit magsjuk en hel dag.
Som tur var sprang den lilla STORA monstret ut ur mitt rum och jag stangde dorren fort som F-A-N. Jag ville inte ha nagot sallskap i sangen denna natt i alla fall.


Idag ar jag en ny manniska! Och med en 2 nya lardomar -
Var forsiktig med tandoorikycklingen!
Dock har jag atit pa samma restaurang forut och inte haft nagra problem alls, men man kan aldrig veta.
Och:
Kackerlackor vagrar duschas ner i avlopp. Kan vara bra att veta.

Idag skulle jag da ha akt till Amritapuri och borjat my mission men min lilla mage satte stopp for de planerna... Det blir inte alltid som man tankt sig, speciellt inte i Indien ;-P


Idag har jag varit i Trivandrum. Den narmsta storre staden som egentligen inte ar sa stor med indiska ma'tt ma"tt. Det bor ju BARA 3 miljoner manniskor dar!

Jag hittade min jasmine-olja som jag langtat sa efter. Nu kommer jag kunna lukta gott och indiskt lange och val =)


Hela vagen dit berattade Ani, min chaffis och recetionist pa hotellet, en massa gudaberattelser och sagor, om indiska festivaler, samt om det "avskaffade" kastsystemet.

Det ar otroligt intressant att hora om allt detta men framforallt hur kastsystemet fortfarande fungerar i Indien. Det ar inte officiellt avskffat, man har bara stiftat en lag dar man sager att alla manniskor ska behandlas lika oberonde av kon, etnicitet, sexuell laggning, religos tillhotighet och kast. Detta betyder inte att det ar avskaffat.

Darfor finns fods man fortfarande in i "fina", "mindre fina" eller "fula" familjer. Visst ar det sa att lagkastiga numer har mycket mer mojligheter - manga av dem ar mycket rika och valmaende - men de har fortfarande sin stampel i sitt fodelseattest som de maste visa varje gang de soker ett jobb eller till en skola. Och man gifter sig sallan over kastgranserna.

Man har borjat med kvotering for de lagkastiga sa att de ska kunna komma in i samhallet, vilket sakert har varit bra pa vissa hall men har aven lett till konflikter och ilska fran de hogre kasterna da man t.ex. inte kan ta sig in pa en skola for de lagkastiga gar fore, trots att man har battre resultat. Det har pagatt protester och demonstrationer mot kvoteringen da studenter bla. har hallt fotogen over sig och tant eld, allt for att visa sitt missnoje.


Jaja, det ar svart. Det ar alltid svart med sa djupt rotade traditioner som kastsystemet faktiskt ar. Det gar 1000-tals ar tillbaka i tiden. Aven om det inte langre ar religiost betingat ar det absolut kulturellt sammanbundet med sammhallet och folket. Det ar svart att rora om i en sadan gryta av tanktesatt, traditioner och historia.


Det far vara nog for nu. Jag aterkommer med en annan liten berattelse som jag var med om idag.


Puss o kram!






Inga kommentarer: