lördag 8 december 2007

I Amritapuri

Ja, da var jag har. Eller just nu sitter jag i en by precis utanfor. Pa andra sidan backwater och den vita bron over till ashramet. Jag sitter vid varldens seeeeegaste dator sa jag far de var det blir av detta inlagg.

Amma har inte kommit till asramet annu. Hon ar ute pa sin varldsturne men har just avslutat den u London och ar nu pa vag hem. Hos tros komma antingen i morgon eller dagen darpa.

Jag tankte borja med att skriva lite om hur en dag pa ashramet ser ut, vad man har for schema att folja. Sedan ska jag beratta hur just min dag ser ut, for alla har ju olika goromal beroende pa vad man har for uppgifter och vad man vill gora.


En dag pa ashramet borjar kl. 05.00 da alla som vill kan vara med och Archana da man sjunger den heliga moderns 1000 namn och det tar ca 1 h. Jag har en provat detta annu och vet ej om jag kommer att orka sa tidigt. Jag som absolut inte ar morgonmanniska...

Kl. 8.00-9.00 ar det dags for Meditation som man gor sjalv i templet eller langs stranden, eller pa sitt rum. Dar man trivs bast helt enkelt. Under denna tid finns det aven chans att gora yoga och det ar ju min grej om nagot =)

Kl 9.00 ar det frukost da man kan valja att ata antingen indisk eller vasterlansk mat som inte ar sa starkt kryddat. Den vasterlanska maten kostar medan den indiska ingar i logipriset pa ashramet.

Kl 10.00 ar det dags for Seva - selfless service som innebar ideellt arbete av nagot slag. Det kan vara matlagning, stadning, tradgarsarbete eller nagot annat nodvandligt.

Kl 13.00 ar det lunch och det ar samma som for frukosten, antingen indiskt eller vasterlanskt.

Kl 14.00-18.00 ar det ater Seva.

Kl. 18.30-20.00 ar det Bhajans. En sangstund som ofta Amma leder da hon ar i Amritapuri. Man sjunger heliga sanger tillsammans, man skulle kunna kalla det psalmer.

Sa ser alltsa en dag ut i ashramet och de forjer man som sagt i den ma'n, man vill och kan.


-----------


Den finns aven ett antal regler som galler i ashramet. Man maste exempelvis kla sig "modest". Inga tighta klader och man maste skyla axlarna och benen. Man far garna vara vitkladd som de flesta Amma-devotees ar.

Man och kvinnor ar aven atskilda pa manga hall, t.ex. i templet, nar man far darshan, och i den indiska matkon gar man och kvinnor atskilda. Dock maste vasterlanska kvinnor ga i matkon for mannen, och varfor det ar sa vet jag inte.

Sex, alkohol och rokning ar forbjudet.

Man far inte "show affection" offentligt. Alltsa inte halla handen, kramas eller kyssas.

Den finns en radda regler till men de har ar val de viktigaste.

-----


Vad har jag gjort pa min forsta dag da?

Jag kom med baten kl. 14.00 ungefar och Pernilla motte mig ute vid stranden. Jag packade upp och gjorde mig hemmastadd och sen visade hon mig runt och jag fick mitt passport sa jag kan bevisa att jag nu bor pa ashramet.

Pernilla berattade hur dagarna ser ut och vad man kan gora, och vi pratade pa lite om vad jag ville av min tid har. Jag kanmde direkt att jag inte kommer att kunna bestamma nagot speciellt forran jag har landat lite, och det kommer att ta ett tag!

Som det kanns just nu sa kanns det som om jag inte vet om jag kan stanna tva manader eller inte. Det kanns lite tufft. Jag maste ifragasatta alla mina inprantade normer och allt jag tidigare lart mig och tror pa. Det ar skitjobbigt rent ut sagt.

Jag ska beratta mer om detta i ett senare inlagg som jag troligen gar lite privat, bara vanner kommer att kunna lasa.


---------


Nu maste jag tacka for mig far idag for jag har lite att gora!

Puss och kram, jag saknar er sjukt mycket!

1 kommentar:

Damayanti sa...

Heej vannen!

Foljer din blogg och beundrar ditt mal och onskar dig lycka till med projektarbetet.

Har i Uganda ar de bara bra
men aker snart hem. Hoppas du far en underbar jul och ta hand om dig.

Folj ditt hjarta vad som an hander!

Kram/sandra