tisdag 18 december 2007

Vilsen i Goa


Nu ar jag och Laila i Goa. Och det ar val inte riktigt vad vi forvantade oss.


Allt borjade med att vi hoppade av taget som var valdigt forsenat. Sedan tog vi en rikshaw till Anjuna dar vi tanket hitta ett boende for 2 natter. Nar vi kom dit eller hit eftersom vi bestamde oss for att stanna, hittade vi inte nagot billigt alls! Det ar dyrt overallt men det ar ju for att det verkligen ar hogsasong nu kring jul och nyar.


Vi hittade i alla fall ett rum hos en familj nara stranden efter att ha vandrat fran och tillbaks i hettan. Och de var jattegulliga och det kandes som vi hade hittat en riktig goansk familj att bo med, vilket ar lite speciellt.


Detta kanns mer som Indien an Varkala faktiskt. Det ar smutsigare och ruffigare, vilket jag gillar. Det ar mer charm. Dock ar det en del annat som jag inte gillar.

Vi begav oss direkt till beachen nar vi hade packat upp och dar blev vi verkligen utsatta for desperation. Forsaljare kom varje minut och vilje pracka pa oss det ena och det andra. Smycken. massage, frukt, oronrengoring (!). Det finns ingen hejd pa vad de kan hitta pa. Det var helt galet. Och jag kunde inte se nagot bra med denna strand. Vattnet var dessutom smutsigt.


Vi pratade med en av forsaljarna (de kommer och satter sig vid en och later enmn inte vara ifred forran man tittat pa deras smycken och nastan tjasat ivag dem) och hon berattade att det inte brukar vara sahar. Det ar bara sa att det inte kommit lika manga turister som tidigare ar och da gar inte affarerna bra. De flesta forsaljarna kommer norrifran eller fran grannregionen Karnataka och kommer till Goa for att turismen dar ger pengar och de har inget att sysselsatta sig med i sina byar. Dumma turister betalar overpriser for klader, vaskor, smycken och dylikt. Eller egentligen ar det ju inte overpriser for oss med indierna betalar betydligt mindre.


Hon hade dock aldrig behovs tjata sa mycket och till och med ga fram till folk pa stranden. Forr kom tillrackligt manga till affaren. Men farre turister ger farre inkomster och kvinnor som hon maste betala hyran for affaren, mat osv. Det ar inte latt for dem. Sa jag forstar deras desperation. Det ar bara sa tragiskt att se. Och inte latt for mig heller for jag kan inte bara kopa for medlidandets skull. Det loser ju ingenting i langden. Dessa manniskor behover ju riktiga jobb, kanske inom turism eller i deras hemstader. Nagot maste goras for att skapa riktiga jobb och riktiga mojligheter. Inte inkomster som bara hanger pa hur manga turister som har tid och lust att komma till Goa i ar.


-------------------


AAH, och jag maste verkligen beratta om tagresan hit! Vi tog Sleepers class och detta skulle ta 16 h fran Kollam till Goa, men det tog narmare 20 for taget var sa forsenat. Tagen har inga fonster och dorrarna ar oppna. Toaletterna ar '"Indian style" med ett hal i golvet, och det ar nog tur, for om det var en toastol hade den varit hyffsat acklig.


Det ser nastan ut som boskapsvagnar med galler for fonstren. Och man kanner sig nastan som en ko dar inne. Men det ar skitkul att aka tag i Indien! Det ar verkligen en upplevelse.

Man traffar massa manniskor och lar och jag sov faktiskt superbra trots allt. Man behover inte sa mycket bekvamligheter som man tror.



Jaja, nu ska jag antagligen sluta. Jag kommer kanske inte skriva pa ett tag. I all fall inte nar jag ar har i Goa. Jag aker till Hampi i Karnataka pa fredag for att bouldra :D

Det ska bli sa grymt!


Sa darifran kanske jag skriver lite. Det kommer nog vara en upplevelse.


Ta hand om er alla! Jag saknar er sa!


Puss och kram

3 kommentarer:

Anonym sa...

Du är tapper du, syster min. Och en riktig förebild.
Jag kan bara hoppas att bli så äventyrlig som du... vi kan ju lugnt säga att det inte bådar så gott hittills, men men.. det kanske kommer. Eller så gör det inte det och då får jag leva med det också.

Här saknas du iallafall grymt mycket, framförallt att mig, och jag kan fortfarande inte ens börja förstå hur det ska bli någon riktig jul utan dig.
Jag älskar dig, vännen. Så jävla mycket. Puss och Kram /Kajsa

Mariamamma sa...

Hej där, Nu har jag bakat saffrans bröd i massor och satt pepparkaksdeg.Julen närmar sig och huset börjar fyllas med folk. Ingela som kommit hälsar till dig.
Vi saknar dig mycket i allt stöket. Dina kompisar firar Kristina som fyller 18 imorgon.
Ta hand om dig och klättra försiktigt.
Puss från mamma och Sunny

Steelcup sa...

Hej gumman! Nu har jag ocksa lyckats se din blogg. Vilken resa du gor... Verkar som om du gor en resa bade i tid, i avstand och i kanslor. Vi som ar i thailand har har man liksom kommit forbi det har med vad ar ratt och inte for dar vi befinner oss ar det verkligen bara turister. Vi njuter anda och hoppas du kan gora det samma. Kram Annika