måndag 24 december 2007

Jul i en annan varld

En av manga smalomska apor i Hampi

Igar var det visst julafton i Sverige. Inte har. Jag har mycket svart att tanka mig jul overhuvudtaget men om nu jul finns har ocksa sa ar det i alla fall idag.

Idag vaknade jag och Laila av att en apa pissade pa oss. Jag sager bara det - allt kan handa i Indien.

Vi lag dar under vart myggnat pa taket under varan kokospalm som tidigare har varit lite skum. Vi har varit radda for fallande kokosnotter och sa, men den har i alla fall hallit mattet hittills. I morse vaknade jag av att jag fros och gick upp ett tag, och sen fosokte jag sov igen. Det skulle jag dock inte gjort for jag hann bara blunda innan nagot borjar droppa pa sangen bredvis mig. Laila vaknar och vi undrar vad fan som pagar. Det kom fran palmen och snart inser vi att det sitter en apmamma och en une dar och pissar pa oss. Sen borjade de kasta kokosnatter pa oss ocksa. Jag tror inte att de gillar oss sarskilt mycket. Helt enkelt.


Sedan beav vi oss mot centrala Hampi for att vandra omking i templen. Vi har en vilodag fran klattrningen for bade jag och Laila har rivit avvara fingeravtryck nar vi forsokt klattra pa den vassa graniten. Jag antar att vi ar mjukisar efter ett langt klattringsuppehall. Jag har dessutom en gigantisk halspricka som jag ar valdigt radd for att jag ska fa en infektion i... Det ar ju inte direkt rent har.


I alla fall, nar vi kom till floden (vi ville inte betala for baten som gar over sa vi forsokte vada) sag vi en man som satt och sket. Ibland blir detta land alldeles for mycket. Ibland kan for mycket handa i Indien.


Men vi kunde dck vada over pa ett annat stalle utan problem. Vi traffade en belgare som hjalpte oss over och sen en indier som visade en vag genom ett bananplantage. Det var haftigt.


Sedan at vi en underbar Iddli och kokoschutney fran ett gatukok for 4 kr. Och det kandes som detta kan bli en bra dag trots allt.



----------------



Igar, pa julafton i Sverige, fock jag en kyss av en helig elkefant. Allt kan handa i Indien som sagt. Om man ger elefanten i ett tempel har en rupie sa satter hon snabeln pa ens huvud och jag antar att man blir valsignad pa nagot satt.

Ja, forstar ni. Pa denna resa har jag fatt kramar av en helig moder och kyssar av en helig elefant. So much loving in this world! ;)

Och appiss. Och smuts. Och bajs. Och ett slagsmal med en kaktus, och en och annan buske. Sar och arr.

Men det kan jag faktiskt bortse ifran. Det ar bara detaljer, som kan gora en galen ibland men som faktiskt ar en del av det hela. Solen har ju sina flackar den ocksa.


Jag ar ju i paradiset pa jorden sa lite far man val betala for det!



Jag tanker pa er alla darhemma och jag saknar er sa!

Jag ar verkligen inne i en hemlangtansperiod nu.


Jaja, vi hors snart igen.


Puss och kram

1 kommentar:

Mariamamma sa...

Hej där,
Vi längtar också efter dig. Vi saknade dig mycket här på julafton - och du var med oss.
Vi har sovit lugnt inatt utan kissande apor.
Nu börjar ljuset återvända här. Du vet ju att jag brukar säga att ljuset kommer från andra hållet efter jul - så därför blir det direkt ljusare. Nu är det så. Detta är ju inte vetenskapligt bevisat, fast jag tror det skall bli min utmaning så småningom att bevisa det.
Idag har vi en riktig slödag. Vi skall åstadkomma en promenad för att hyra film.
Alla hälsar till dig.
Stora kramar med mycket kärlek från Mamma, Kajsa och Ingela