lördag 22 december 2007

Oh, Heaven is a Place on Earth

Sahar bra ar inte jag... :-P

Oh yes!

Jag ar i paradiset har pa jorden. Det ar sant. Detta stalle ar helt magiskt. Narmare kan jag inte komma. Har finns en valdig narhet till Gud, helt klart.


Idag har jag och Laila bouldrat sonder vara hander och fotter. Men vi ar i dalig form sa vi har inte lyckats med sa mycket mer an det.

Dock har jag haft en liten argumentation med en taggbuske (taggbusken vann och jag fick massor av hal i armarna), vi har slagits mot floden med kunde efter mycket om och man ta oss over den (med hjalp av indier som tycker vi ar galna), vi har burit vattenflaskor pa vara huvunden precis som indierna gor (och indierna tyckte vi var annu galnare). Det har med andra ord varit en vanlig dag, men grymt rolig med tanke pa all klattring som jag verkligen kanner att jag behover just nu. Min kropp och sjal behover det for att ta en liten break.



-----


Jag har forstatt att mina bloggar oroar vissa manniskor.

Jag ar pa upptacksfard i Indien. Det hander att man traffar pa vissa saker som skulle kunna fa en att tappa fotfastet och forvilla sig in i nagon varld man egentligen inte borde vara i. Eller gora dumma saker, eller kanske raka ut for nagot, skada sig osv. Oroa er inte, eller oroa er lite mindre. Jag har markt att jag star ganska stadigt har pa jorden. Jag vet vad jag vill och vad jag inte vill. Och jag har en aning om vad som ar bra for mig och vad som inte ar det. Vilka saker som ar givande och vad jag kan vara utan.

Det som dock gjorde mig lite osaker pa hur jag ska vara och vad som ar jag, fundera over beslut jag tagit i livet osv. var den forsta tiden pa ashramet som verkligen satte min tankevarld i gungning. Vilket var bra for jag fick lite utmaningar, lite saker att tanka pa och analysera, och bestamma mig for. Fragor och nagra svar. Men det var sjukt jobbigt. Det jobbigaste hade ju arr gora med att jag kande mig fel och otillracklig, men det kanske behovdes for att lara mig det jag nu vet, och lart mig ta stallning i vissa fragor och kanna mig tillfredstalld med det.


Jag tror det ar bra att jag far se olika sidor av detta land. Jag har forstatt att resande i detta land betyder att man kan byta kontinent, tidsalder och klimat genom att hoppa pa ett tag eller en buss. Eller bara en liten bilresa runt i en stad. Sa kanns det i alla fall. Det ar valdigt trottsamt, men fantastiskt.

Vi akte en tur med Reagan fran Couchsurfing som visade oss runt i Margao i sodra Goa. Han visade oss stranden och det lyxigaste hotell jag nagonsin sett i hela mitt liv. Sedan akte vi forbi slummen och han sa "This is the dirty part of town." och verkade lite skamsen. Vi sag alltsa exempel pa den absoluta eliten och den absoluta fattigdomen pa mindre an en halvtimme. Det var ganska omtumlande. Och jobbigt.


Indien ar kaos. Ett for det mesta harligt kaos, men ibland blir det for mycket. Jag ska beratta om mina underbara tag och bussresor nagon gang nar jag har tid sa kan ni fa en liten inblick i hur det kan vara :)

Jag har tankt pa det. Indien, eller de stallen jag har varit pa iaf, ar som affisher hos tandlakaren. Sadana dar som hanger ovanfor stolen man ligger i for att man ska ha nagot att titta pa nar man blir gravd i munnen. De har ofta massor av gubbar som gor olika saker och man hittar alltid nagot nytt varje gang man tittar pa den. Det finns alltid nagot man inte upptackt.
Om man tittar pa samma gata, eller utan genom samma fonster, under en tid har i Indien ar det exakt pa samma satt. Man hittar alltid nagot nytt! Alltid nagot som overraskar en.
Man hittar en apa pa ett staket, ett barn som leker med en skalbagge, nagon i ett teastall som haller rykande chai i ett glas, tva man gar forbi med en frysbox pa huvudena... Det finns alltid nagot att kolla pa, forundras och filosofera over. Och det ar jag ju bra pa.



--------------



Nu ska jag sova. Vi ska upp tidigt imorgon och bouldra runt (och pa?) templen har i Hampi.


Jag saknar er alla! Speciellt nu nar inte min telefon fungerar! Det ar superdaligmottagning har och de verkar inte vara fans till Airtel som ar min operator.
Men i alla fall ta hand om er sa hord vi har!


Puss och kram

Inga kommentarer: